POLSKA DELEGACJA Science on Stage 2013
Członkowie naszej reprezentacji, wyłonieni na podstawie Ogólnopolskiego Festiwalu NAUKI PRZYRODNICZE NA SCENIE 5.
ZWYCIĘSKIE PROJEKTY Science on Stage FESTIVAL 2013 w 5 wiodących kategoriach
- Inquiry-based learning (Uczenie przez rozwiązywanie problemów)
The „Objectif Tourne-Sol project" or How to shorten the flight of a solar balloon safely?
Emmanuel Thibault, France - Information and communication technology (Technologia informacyjna)
From Mechanics to electronics by creating Physics Lab equipment
Dobromiła Szczepaniak, Wojciech Gańcza, Poland - Science in kindergarten and primary school (Nauki przyrodnicze w przedszkolu i szkole podstawowej)
Kids Science
Emanuela Bianchi, Anna Vinella, Nicoletta Balzaretti, Italy - School cooperations (Współpraca szkół)
Bielsko-Biała protect the climate
Janina Kula, Aneta Gut-Sulima, Anna Handzlik, Katarzyna Kordas, Poland - Learning Landscapes (Horyzonty Uczenia)
Matebilandia, Experiencing Mathematical Modelling in an Amusement Park
Lorenza Resta, Giovanni Pezzi, Italy
- Inquiry-based learning (Uczenie przez rozwiązywanie problemów)
POLSKIE SUKCESY
Na festiwalu Science on Stage w 2013 roku po raz pierwszy ustanowiono Nagrodę publiczności. Otrzymały ją panie Edyta Dzikowska (Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Czarnkowie) i Hanna Moczko (Zespół Szkół Zawodowych Nr 6 w Poznaniu). Zaprezentoeały one projekt: Young explorers – physics and chemistry for kids (Mali odkrywcy – fizyka i chemia dla dzieci) w temacie wiodącym Nauki przyrodnicze w przedszkolu i szkole podstawowej.
fot. Zespół Szkół Zawodowych Nr 6
Nagrodę główną w kategorii Technologie informacyjne otrzymali Dobromiła Szczepaniak i Wojciech Gańcza (I LO Wrocław) za projekt From Mechanics to electronics by creating Physics Lab equipment (Od mechaniki do elektroniki przez stworzenie wyposażenia pracowni fizycznej).
Opis projektu:
FROM MECHANICS TO ELECTRONICS BY CREATING PHYSICS LAB EQUIPMENT
There is a lot of physics lab equipment on the market. However, we think there is no better apparatus that the handmade one. Building the equipment together with students, we can not only describe, but show during real technical experiment the details of physics in the context of lessons. We would like to present equipment created during physics club meetings and some experiments that can be performed with that
fot. ESA Credits: ILL
W kategorii Współpraca szkół główna nagroda przypadła grupie z Bielska Białej (Janina Kula, Aneta Gut-Sulima, Anna Handzlik, Katarzyna Kordas) za projekt Bielsko-Biala protects the climate (Bielsko-Biała chroni klimat).
Opis projektu:
BIELSKO-BIALA PROTECTS THE CLIMATE
The theme of energy conservation and climate protection is an issue necessary to be promoted at present, especially among the younger generation. The implementation of this education was based on a combination of academic tasks Comenius project entitled “Friendly people, friendly energy” and the European ENGAGE project, whose only partner in Poland is the city of Bielsko-Biala. The overall name of this educational and promotional campaign ion the school premise is: “Bielsko-Biala protect the climate – school activation.” The aim of the campaign is to shape responsibility for the environment and raise awareness about renewable energy sources. Our work has an interdisciplinary character.
fot. UM Bielsko-Biała
Na głównej scenie festiwalowej zaprezentowały się dwie grupy uczniów z polskich gimnazjów.
Uczniowie z Technikum w Dobrym Mieście zaprezentowali pokaz wielu doświadczeń fizycznych Hocus-pocus, one must focus. Natomiat Gimnazjum im. prof. Stanisława Kielicha w Borowie (Czempiń) wysyąpiło ze spektaklrm About a bit romantic meeting of Electricity and Magnetism and what happened nex, który w teatralny sposób przybliżył zagadnienia związane z odkryciem i zastosowaniem elektryczności i magnetyzmu.
Oda do radości na 12 kieliszkach
fot. Alessio Bernardelli
Opis projektu:
HOCUS-POCUS, ONE MUST FOCUS
To perform all experiments there are everyday usage object necessary such as: Glasses, balloons, bottlers, water, a kettle, eggs, empty drinks cans, etc. With the use of 12 wine glasses, two wooden boards and LEDs to enlighten the object there was an unusual musical instrument prepared. The tuning is done by pouring a different amount of water into the glass and marking the level of it next. The atmospheric pressure phenomenons are always really fascinating and interesting for the audience. Pushing an egg into a bottle or crashing the can with the air pressure is a real ‘hocus pocus’. A high voltage performance is always a very impressive one too. To perform it one needs a plasma ball to be bought in shops, a few energy saving bulbs and a luminous tube.
Movie: Science on Stage 2013
ZOBACZ WIĘCEJ
Projects & Forum SCIENCE ON STAGE FESTIVAL 2013
Relacja z Festiwalu Science on Stage 2013, FOTON 121
Europejski Festiwal Science on Stage w Słubicach i Frankfurcie nad Odrą
SCIENCE ON STAGE 2013 PEŁNA RELACJA - video HTS Słubice
This video shows some highlights from the UK Team - video
Science on Stage: une expérience inoubliable
Science on Stage, 25. – 28. apríl 2013, Sľubice - Frankfurt
Festival Science on Stage 2013
Les belges au festival international Science on Stage à S»ubice (Pologne)
Science on Stage Festival 2013 Slubice/Frankfurt (Oder)
Sukces „lelewela” Na Międzynarodowym Festiwalu Science On Stage 2013
Science on Stage, Idąc nauką Archimedesa
Levitating & spinning balloon ring at SonS2013 by physics teachers from Poland - video
Il liceo “Evangelista Torricelli” vince il premio “Science on Stage”
Bielskie oszczędzanie energii docenione we Frankfurcie
Bielsko-Białą wyróżniono na międzynarodowym konkursie