OGÓLNOPOLSKIE ELIMINACJE DO EUROPEJSKIEGO FESTIWALU SOS3
Wspomnienia po SOS3...
Dobro, Prawda, Przyjaźń i Piękno! To są wartości rozważane od wieków przez filozofów i teologów, i nie tylko. Na Ogólnopolskim Festiwalu "Nauki Przyrodnicze na Scenie3" - "Science on Stage", który odbył się w Poznaniu na Wydziale Fizyki UAM 19 i 20 września 2008 roku doświadczyliśmy tego wszystkiego naraz! Wymienione wartości w dobie Pokolenia JPII owocują także solidarnością, którą widzieliśmy między organizatorami a sponsorami, między nauczycielami a uczniami, między tymi, którzy przyjechali a tymi, którzy są na miejscu. Wszystkim zależało na wszystkich. Jakbyśmy trwali w poszukiwaniu Harmonii. Szkoda, że to piękne spotkanie już się zakończyło. Było piękne, bo uczniowie zadbali o formę przedstawienia, a ona służyła ujawnieniu ich poszukiwań prawdy. Mogło się dziać owo Dobro, gdyż zobaczyliśmy, że przy takich nauczycielach – entuzjastach jest niemożliwym, by ono się nie działo. Rozjaśnione oczy młodzieży, to najpiękniejszy ruch światła, jaki można zobaczyć. Obserwowałam jak rodzi się i umacnia przyjaźń. Wspólne posiłki – takie tylko „w sam raz”, bo nie mieliśmy funduszy na rozrzutność – to też miejsce naszego kontaktowania się. One były miejscem powtarzania przez wielu: nie zniszczcie tej inicjatywy. W tym duchu wystosowaliśmy i podpisaliśmy Apel do Unii Europejskiej, by "Science on Stage" był w dalszym ciągu konkursem europejskim (chodzi też o to, by polscy laureaci mieli gdzie zaprezentować swoje osiągnięcia).
Udział brało 36 zespołów (ponad 400 uczestników); niektóre z nich brały udział w kilku wystąpieniach. Co charakteryzowało „występy”? - strzały, światło, kolor, muzyka, tajemnica i to, że eksperymentator mówi całym sobą, ruch, oddziaływania – gra grupy. Bardzo często przedstawieniom i eksperymentom towarzyszyły obrazy i objaśnienia na ekranie. Trudno było zakwalifikować zgłoszone wystąpienia do poszczególnych trzech kategorii: prezentacji multimedialnych, demonstracji i przedstawień. Pokazano też prace, zwłaszcza multimedialne, będące wynikiem systematycznych badań pomiarowych w miejscu zamieszkania uczniów. Poziom prac, jak orzekło jury, był wyrównany i wysoki. Cel Festiwalu został osiągnięty. Pięknie o uczestnikach powiedziano: „ zwycięzcami są wszyscy, którzy wzięli udział. Jesteście diamentami. Szczególne podziękowania dla nauczycieli – pasjonatów, którzy chcą oszlifować te diamenty na brylanty”.
Nagrodzone i wyróżnione zostały prace bardzo wartościowe. Do takich jury zaliczyło:
w kategorii demonstracji fizycznych i chemicznych: o malowaniu świata, czyli jak otrzymać wszystkie kolory tęczy, o chemoluminescencji, chemicznym duchu, czy ryczącym gumowym niedźwiedziu lub reakcji Landolta (I miejsce), o tym, jak wlazł kotek na płotek w kwestii częstotliwości dźwięków w różnych gazach z eksperymentem w helu, butanie, dwutlenku węgla i powietrzu (też I); o wykorzystaniu stroboskopu do obserwacji poszczególnych momentów ruchu ciała (spadającego strumienia widocznego w ruchu kropel czy obserwacji ruchu sprężyny albo tzw. zaganianiu ptaka do klatki, czyli nakładania obrazów) (II); o szukaniu odpowiedzi na pytanie: kto sieje wiatr? (czyli: co wynika z różnicy ciśnień - z eksperymentami np. unoszonej w powietrzu piłeczki czy jajka wpadającego do butelki) (III); o pokazanym laserze azotowym własnej konstrukcji (III). Wyróżniono modyfikację bajki o Kopciuszku (obecnej w tle) z demonstracjami (jak oddzielać współcześnie groch od popiołu, czy sól od piasku, albo mieszać wodę z lejem, czy mleko i farby z tubek, albo wyprodukować pastę do zębów dla słoni. Także wyróżniono tajemniczego zgniatacza puszek własnoręcznie wyprodukowanego (wykorzystuje zjawisko indukcji magnetycznej w dwóch współśrodkowych obwodach z energią rażenia 1600J).
w kategorii prezentacji multimedialnych: pokaz wraz z badaniami, że człowiek jest najsłabszym ogniwem w ruchu drogowym (I),
prezentację pokazującą jak fizyk radzi sobie z fotografią metodą wielu prób – skrzyżowanie camera obscura z aparatem cyfrowym (II), prezentację objaśniającą proces słyszenia (bardzo ładne wytłumaczenie działania neuronu, czy ślimaka w uchu) wraz badaniami wrażliwości na hałas drogowy. Wyniki przedstawiono jak część pracy naukowej (III). Wyróżnione zostały MidMapping w procesie czynienia notatek i uczenia się z jednej kartki, a nie kilkunastu stron wykładu oraz Świat biosensorów - pokaz (świetne rysunki) i objaśnienie takie, z którego widać zrozumienie prezentowanego tematu.
w kategorii przedstawień: „Paryskie spotkania” sławnych fizyków 100 lat temu w trakcie I Kongresu Fizyków - w przerwie w kawiarence z widokiem na Wieżę Eiffla, w tle VI Symfonia Bethovena inspirowana burzą (do tego wytłumaczenie piękne wszystkich zjawisk burzowych i samego deszczu, oczywiście przez ówczesne sławy: Einsteina, Bohra, Thomsona, Smoluchowskiego i Marię Skłodowską; przekaz atmosfery tamtych lat ze sprzedawcą gazet i obrazami starego Paryża i starego „Le Monde”). W akcie drugim młodzież z Borowa z Gimnazjum prof. S. Kielicha w tych samych miejscach w Paryżu (I miejsce). Inne piękne przedstawienie, to jeden dzień w życiu młodych (dwie świetne molekuły wody – bardzo rezolutne, które tłumaczyły inne oglądane zjawiska: przemakania parasoli, kurtek, namiotów, parowania, włoskowatości, pływania ciał, myciu szyb i zębów) (II). Jak wiedza wychodzi z cienia pokazał teatr szkolny na przykładzie perypetii Galileusza posługując „Żywotem Galileusza” B. Brechta i przeplatając to pięknymi songami z morałami dla naukowców (III).
Wyróżnienia były m.in. dla: Art. Science, czyli dla skorelowanych z muzyką doświadczeń chemicznych w ciemnościach pokazujących bogactwo uzyskanych chemicznie barw, tempo dolewania i mieszania, zlewek i kolorów, kolb i wybuchów w nich kontrolowanych i na końcu – dwie wielkie butle i dwa jednoczesne strzały chemicznie dokonane. Inne wyróżnienie było dla konstruktora theremina – urządzenia pozwalającego na elektroniczne wydobywanie dźwięków przez ruch palców w pobliżu dwóch anten (zmieniały się w ten sposób parametry obwodów rezonansowych) – trzeba to było słyszeć! Wyróżnienie było też dla tzw. magii codzienności podkreślonej urokliwymi przeróbkami znanych piosenek.
Ogólnie mówiąc wiele wystąpień było niezmiernie ciekawych, jak te zgłębiające tajemnice pocisków, tokomaków i te pokazujące pojazdy kosmiczne, czy sam rozwój kosmosu, a także przedstawiające astronomów pochodzących z polskiej ziemi. Wspomnienie zmarłych astronautów w trakcie podboju kosmosu pokazało, ze nauka niesie nieraz z sobą ofiary. Badania materii z pokazem, jak się zachowuje ciecz ferromagnetyczna, czy tłumaczenie zjawiska promieniotwórczości, to dodatkowe przykłady zagłębiania się młodych ludzi w głąb fizyki. Trudno tu opisać wszystko.
Może na końcu mała próbka mądrości zasłyszanych na Festiwalu:
Science is around me – piosenka o wszechobecności nauki.
Nauka zna tylko jeden nakaz: nakaz pracy i twórczości, ale Galileusz mówi, że chodzi o ulżenie ludzkości nędznego życia. Nauka czyniona tylko dla nauki powoduje, że nauka staje się kaleka.
Cóż piękniejszego nad niebo, co otacza wszystko, co piękne. (dwa razy cytowanie Kopernika)
Poznacie ich po owocach, mówi najmądrzejsza z ksiąg.
Patrzajcie końca, ludzie kochani.
1609 – Galileusz wyliczył sobie: Słońce stoi, a kręci się Ziemia.
Faraday nie napisał żadnego wzoru! To potomni obdarowali go wzorami – był świetnym eksperymentatorem.
Owoc rodziny Curie: córka z Noblem z chemii!
Prawa półkula mózgowa odpowiedzialna za marzenia, lewa – liczby i hierarchiczność. Stymulować do pracy należy obie półkule.
Nie mieszają się woda i olej, ale gdy dodamy coś tajemniczego (płyn do mycia naczyń), to się mieszają i powstaje emulsja.
Lot samolotu tłumaczy siła nośna, tj. różnica ciśnień wywieranych na powierzchnię dolną i górną skrzydła.
Zachęta do oszczędzania energii i wyłączania odbiorników prądu, by nie były w stanie czuwania (ładowarki do komórek, telewizory).
Najszybciej samochód jest zahamowany przez automat, potem przez człowieka ulegającego normalnym rozproszeniom, a najdłużej hamuje człowiek gadający przez komórkę.
Zjadając dziennie 6 bananów zmniejszamy ryzyko miażdżycy o 40%.
Dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do tego dzieła dobroci, przyjaźni – pięknego poszukiwania Prawdy.
Asja Kozak
(Wydział Fizyki UAM)
Chciałabym przesłać swoje podziękowanie za możliwość uczestniczenia w tak dobrze zorganizowanym przedsięwzięciu.
Jestem pod wrażeniem panującej tam atmosfery, uprzejmości i życzliwości ludzi starających się o jak najlepszy przebieg festiwalu.
Pierwszy raz przygotowywałam uczniów na taki festiwal i jeśli tylko będę miała okazję i zapaloną grupę uczniów, chętnie przyjadę jeszcze raz.
Z najlepszymi życzeniami
Helena Jasińska PG 2 w Opolu
W swoim własnym imieniu, jak i moich uczniów dziękuję za zorganizowanie tak wspaniałej imprezy.
Cieszymy się, że mogliśmy się ponownie spotkać i wziąć udział w festiwalu. A, jak podkreślają uczniowie, takie imprezy zmuszają do aktywności, poszukiwań twórczych i współpracy. Uczą i zaciekawiają, a tym samym przyczyniają się do twórczych, już potem indywidualnych i bardziej naukowych dociekań.
Dziękujemy!
Na ręce Pana Profesora składam też podziękowania dla całego zespołu, który przygotował organizacyjnie całe przedsięwzięcie doskonale.
Serdecznie pozdrawiam
Grażyna Generowicz z uczniami III LO im. M. Kopernika w Kaliszu
Udział w tegorocznym festiwalu był dla nas miłym i niecodziennym spotkaniem z fizyką oraz fizykami.
Szkoda, że na kolejny festiwal będziemy czekać aż 2 lata. Moi uczniowie (klas humanistycznych) występujący w przedstawieniu z Mądralińską na czele z dużym skupieniem obejrzeli niemal wszystkie konkurencyjne przedstawienia i dziś zasypali mnie lawiną pytać prosząc o wyjaśnienie pewnych usłyszanych podczas festiwalu informacji. Nie sądziłam, że tyle zagadnień ich zainteresuje.
Dziękujemy i pozdrawiamy
Aneta Waszkowiak oraz uczniowie z ZSBD w Poznaniu
Podziękowania należą się za zorganizowanie tak wspaniałego konkursu.
SOS3 to możliwość spotkania uczniów i nauczycieli, dla których nauki przyrodnicze to pasja. Moi uczniowie, którzy uczestniczyli jako obserwatorzy dziękowali, że mieli okazję być wśród tak ciekawych ludzi i oglądać wyniki ich badań. Zaskoczeni byli również tym, że można się świetnie bawić oglądając przedstawienia o tematyce fizycznej, chemicznej czy wreszcie astronomicznej. Dzisiaj w szkole wszyscy gratulowali Albertowi nagrody. Wspominano również niezwykłą atmosferę jaka panowała podczas konkursu.
Będziemy z niecierpliwością oczekiwać kolejnego spotkania w Poznaniu
Pozdrawiam
Małgorzata Sobczak I LO w Lesznie
Serdecznie jeszcze raz dziękuję za umożliwienie mi pracy w jury i spojrzenia na Festiwal z innej strony.
Była to kolejna wspaniała impreza, a dla mnie nowa przygoda połączona z możliwością obejrzenia wszystkich prezentujących zespołów i ekip, a zarazem porcja nowych pomysłów do realizacji w ramach lokalnych "Fizyk na scenie" w Tarnowie.
Marek Lipiński I LO Tarnów
Dziękuję w imieniu uczestników i opiekunów za wspaniałą atmosferę SOS3.
Klasyfikacja nie jest najważniejsza (może wystarczyłyby tytuły laureatów) lecz mamy satysfakcję, że uczniowie i absolwenci "Pańskiego I LO" zostali nagrodzeni.
Zbigniew Trzmiel I LO w Lesznie
Bardzo dziękujemy z zaproszenie na festiwal.
Mamy nadzieję, że w przyszłym roku również się odbędzie.
Przesyłamy serdeczne pozdrowienia.
Aneta Mika i zespół z VI LO w Szczecinie
Copyright © 2014-2023 NAUKI PRZYRODNICZE NA SCENIE - SCIENCE ON STAGE POLSKA.
Webdesign M&J Latosińskie. All rights reserved. Polityka prywatności. | Deklaracja dostępności