POLSKA DELEGACJA Science on Stage 2007
Polska delegacja liczyła 22 osoby wyłonione na podstawie Ogólnopolskiego Festiwalu NAUKI PRZYRODNICZE NA SCENIE 2.
POLSKIE SUKCESY
Występ na głównej scenie festiwalu Science on Stage uczniów z Publicznego LO nr V i II z Opola był ważnym wydarzeniem dla polskiej delegacji. Do tej pory jeszcze żadna grupa uczniowska z Polski nie miała okazji pokazać swojego przedstawienia na głównej scenie tego festiwalu. Uczniowie z Polski (Kamil Danielko, Samuel Gurbierz, Katarzyna Kanas, Daria Łotocka, Kamila Marcinkowska, Katarzyna Man, Marcin Rachtan, Jakub Tomczak) zaprezentowali przedstawienie Tajemnice głębin (The Secrets of Sea Depths) przygotowane pod kierunkiem pani Krystyny Raczkowskiej-Tomczak i z pomocą językową (nauczycielki angielskiego) Alicji Wujec-Kaczmarek.
W przedstawieniu młodzież zaprezentowała zagadnienia związane z praktycznym zastosowaniem fizyki w życiu codziennym. Uczniowie, snując swoje wakacyjne plany, prowadzili na scenie dyskusję o zjawiskach fizycznych związanych z nurkowaniem i pływaniem.
Performance 'The Secrets of Sea Depths'
fot. ESA Science on Stage, Credits: ILL
Opis przedstawienia: THE SECRETS OF SEA DEPTHS (Tajemnice głębin)
The aim of the performance is to show that the laws of physics learned during the lessons allow people to fulfill dreams in practising sports such as scuba-diving and swimming. The lack of such knowledge or skill when doing every kind of sport can lead to permanent disability or even death. The problems presented during the classes are illustrated by an experiment using everyday objects and materials and multimedia presentation. The problems discussed concern issues connected with the motion of pressure, the influence and effects of its changes on human body and other phenomena that a person faces while:
1. DIVING – the students will analyze the changes of lung volume during diving, diving records of human beings and animals, suitable safety equipment for divers, dangers connected with the influence of higher pressure on the human body at particular depths. The influence of temperature on the divers’ organs, hearing and seeing under water.
2. RESURFACING – the students will present the dangers for the human body caused by the effect of decreasing pressure and its results such as deep vein thrombosis.
3. FLOATING AND SWIMMING - presenters will describe the conditions of swimming of objects.
In different situations, they will demonstrate the way submarines works, they will mention the Plimsoll line and demonstrate why it is so difficult to drown in the Dead Sea. In each situation described they will explain how to behave to avoid dangers. All the material presented will be illustrated by multimedia presentations and experiments.
Jedną z sesji seminaryjnych festiwalu poprowadził Prof. Wojciech Nawrocik (UAM w Poznaniu) wspólnie z Eleonor Hayes (redaktorem naczelnym Science in School). Tematem seminarium było porównanie różnych systemów kształcenia w zakresie przyrody „science” w Europie – Comparision of European Science Education System. Bardzo ożywiona dyskusja dotycząca różnych systemów kształcenia w Europie oparta była na wcześniejszych informacjach (ankietach), które uczestnicy festiwalu przesłali do prowadzących seminarium. W czasie seminarium starano się znaleźć odpowiedź na klika pytań
- Jakie narodowe i lokalne inicjatywy należy wprowadzić do „science education”?
- Czy możliwe jest wprowadzenie jednego wspólnego systemu kształcenia dla wszystkich krajów europejskich?
- Co mogą zaczerpnąć nowe kraje UE z systemów edukacji starych krajów UE i na odwrót?
- Jaką drogę należy wybrać, aby nauczanie „science” cieszyło się zainteresowaniem uczniów?
W kolejnym dniu festiwalu na głównej scenie festiwalowej wystąpił z demonstracją pt. Złoto alchemików (Alchemist Gold) wyróżniony przez organizatorów Remigiusz Krysiak, uczeń ILiceum Ogólnokształcącego w Lesznie.
Wykorzystując skonstruowany samodzielnie zestaw pokazał jak pokrywa się przedmioty metalowe warstwą „złota” tj. miedzi o kolorze złota. Jego wystąpienie wywołało duże zaciekawienie przedstawionym tematem i uznanie za bardzo staranne wykonanie zestawu.
fot. Archiwum KKO SONS Polska
Fair session – targi festiwalowe były okazją dla uczestników do wymiany uwagi odnośnie prezentowanych na stoiskach narodowych eksperymentów, przedstawianych w bardzo różnych formach. W czasie tych dyskusji można było skonfrontować, w jaki sposób i jakimi metodami przedstawiać nauki przyrodnicze tak, aby wzbudzały one zainteresowanie uczniów. Na stoisku polskim codziennie prezentowane były inne eksperymenty przygotowane (wg planu) tak, aby każdy z uczestników naszej delegacji mógł się wykazać swoimi osiągnięciami. Plan wystąpień na stoisku przygotowała przed festiwalem mgr Edyta Dzikowska. O wystrój stoiska zadbała mgr Maria Dobkowska. Abstrakty przedstawianych prac członków naszej delegacji zamieszczone zostały w materiałach z festiwalu opublikowanych przez Komitet Organizacyjny SOS 2.
ZOBACZ WIĘCEJ
Science on Stage 2 festival website
Awards Announced at Science on Stage 2
Demonstrations and teaching ideas selected by the Irish teams
Science on Stage 2: Program i folder
Awards, rewards – and onwards!- Eleanor Hayes opisuje, w jaki sposób jury podejmowało trudne decyzje...